Een combinatie van deel I, deel II en deel III voor een extra voordelige prijs!
Deel I
Tien volledig uitgeschreven lessen, compleet met kopieerbare vragenbladen voor de leerlingen en alle documenten om verslag te leggen van de verrijkingsklas. Iedere les duurt twee uur. De lessen zijn bedoeld voor leerlingen vanaf groep 4 t/m groep 8. Het boek bestaat uit vier delen:
- Theoretisch kader en de opzet van de lessen
- Tien lessen met commentaar voor de leerkracht
- Kopieerbare vragenbladen voor de leerlingen
- Kopieerbare bladen voor verslaglegging.
De lessen zijn ontwikkeld om slimme kinderen te leren HOE ze leren, zodat ze hun bijzondere capaciteiten beter (meer bewust) inzetten. Het gaat dus niet zozeer om het resultaat van de activiteit als om het denkproces zelf.
Deel II
Lessen voor verrijking. Deel 2 bevat 15 lessen en bouwt voort op de basisvaardigheden van de reeks van denkmanieren:
- Analytisch
- Creatief
- Praktisch
Bovendien leren de kinderen meer over 'hersenen en leren', en waarom juist moeilijk leerwerk goed en nodig is.
Deel III
In Vooruitwerklabboek 3 ligt de nadruk op samenwerking en de factoren
die de samenwerking kunnen verstoren.
In het eerste deel van dit boek vindt u vijf opdrachten voor samenwerking
en de nabespreking om te zien wat iedereen ervan heeft geleerd. Het is
de bedoeling dat het geleerde leidt tot regels waarop de groepsleden
elkaar kunnen aanspreken bij de komende opdrachten.
Het middelste deel van het boek is het grootste en het meest herkenbaar
als Vooruitwerklabboek. Het bestaat uit tien ‘Grote Opdrachten’, net als in
boek 1 en 2, met suggesties voor persoonlijke reflectie en
observatiepunten voor u. Deze opdrachten zijn de meest complexe van de
drie Vooruitwerklabboeken: samenwerken, zelfkennis en reflectie op het
groepshandelen zijn opnieuw de sleutelwoorden, maar voor deze
opdrachten is goed en gestructureerd overleggen echt onontbeerlijk. De
deelnemers kunnen niet zomaar beginnen: de opdracht moet gezamenlijk
worden geanalyseerd, de krachten van elke deelnemer van het groepje
moeten worden ingezet en de taken verdeeld.
Samenwerking is naast zelf-inzicht de kern van alle opdrachten in de
Vooruitwerklabboeken, en onderhandelen is een belangrijke vorm van
samenwerken om problemen op te lossen. Dat hebben de deelnemers
vooral in dit derde boek geleerd, want complexe opdrachten vragen om
veel overleg – en leveren daardoor ook meningsverschillen op.
In het laatste deel van boek 3 komen de leerdoelen van dit boek samen,
in ‘de vijf regels van goed onderhandelen’. De deelnemers kunnen in twee
grappige maar moeilijke samenwerkings- en overleg-oefeningen (‘Haaien-
eiland’ en ‘Luts en Mips’) ontdekken in hoeverre ze zich de leerdoelen van
boek 3 hebben eigen gemaakt.
Â